Main Article Content

Published:
Jan 2, 2020
Keywords:
Parental leave
electoral competition
Civil society stakeholders

Abstract

In 2011, it was passed the Law 20.545 that extend the parental leave in Chile. This reform presented a particular peculiarity that cough the attention of the social policy analysts: these kinds of policy reforms are generally done under left and left-center government, but in this case it was promoted by a right-center government. We suggest that the feasibility of adopting this policy under Sebastián Piñera´s government responded to two related factors: (i) to his need to capture female voters in a scenery of high electoral competition (ii) while a particular civil society stakeholder articulated an incidence strategy to approach to the presidential candidates. The aim of this paper is to analyze the causal process of formulation of this public policy, with a particular focus on the policy players. The study is approached from a qualitative methodological strategy, based on the reconstruction of the causal process from different pieces of evidence (process tracing).

Gabriela Marzonetto
How to Cite
(2020). Political determinants in the parental leave policy process under Sebastián Piñera’s first presidence (2020-2014). Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 8(1), 18–38. Retrieved from https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/22

References

ACUÑA, C. (editor) (2013). ¿Cuánto importan las instituciones? Gobierno, Estado y actores en la política argentina (1ª edición). Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno editores.

ACUÑA, C. y CHUDNOVSKY, M. (2013). Cómo entender las instituciones y su relación con la política. Lo bueno, lo malo y lo feo de las instituciones y los institucionalismos. En C. H. Acuña (ed.). ¿Cuánto importan las Instituciones? Gobierno, Estado y actores en la política argentina. (Primera, pp. 19-67). Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno editores.

ALTMAN, D. y CASTIGLIONI, R. (2019). Determinants of Equitable Social Policy in Forthcoming in Journal of Social Policy. Journal of Social Policy, n.d., 1-22. https://doi.org/https://doi.org/10.1017/S0047279419000734

BEDREGAL, P. (2011). Extensión del postnatal: algunos puntos críticos. Apuntes Legislativos n° 9 Centro de Políticas Públicas UC. Santiago de Chile.

BLOFIELD, M. (2016). Moving Away from Maternalism ? Parental Leave Reform in Chile and Uruguay in a Regional Perspective. En RC 19, LASA., 1-31. San José, Costa Rica. https://doi.org/10.1089/jmf.2012.0256

BRAVO, A. (2011, 14 de febrero). Posnatal: todos los dimes y diretes sobre la letra chica. Notas de actualidad, Fundación Sol. Recuperado de: http://www.fundacionsol.cl/2011/02/post-natal-todos-los-dimes-y-diretes-sobre-la-letra-chica/

CALVO, E. (2013). Representación política, política pública y estabilidad institucional en el Congreso argentino. En C. H. Acuña (ed.), ¿Cuánto importan las Instituciones? Gobierno, Estado y actores en la política argentina (1a ed.). Pp. 121-155. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno editores.

CASTIGLIONI, R. (2019). The Right and Work-Family Policies : The Expansion of Maternity Leave under the Piñera Administration. Documento de Trabajo ICSO 58. Santiago de Chile.

COMISIÓN ASESORA (2010). Informe Comisión Asesora Presidencial Mujer, Trabajo y Maternidad. Santiago de Chile.

COX, G. W. y MORGENSTERN, S. (2010). Legislaturas Reactivas y Presidentes Proactivos en América Latina. Desarrollo Económico, 41(163), 373-393. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/3456006

DÁVILA AVENDAÑO, M. (2010). Tecnocracia y democracia en el Chile contemporáneo: el caso de los gobiernos de la Concertación (1990-2010 ). Revista de Sociología, 24, 199-217.

DE ANCHORENA, B. (2019). Poder Empresario y Políticas Públicas. La captura de las políticas agropecuarias (2015-2018). En G. García Delgado, C. Ruiz del Ferrier y B. de Anchorena (eds.). Elites y Captura del Estado. Control y Regulación en el Neoliberalismo tardío. Pp. 183-208). Buenos Aires, Argentina: Flacso, Argentina.

DELGADO, I.; HIRMAS, M. y PRIETO, F. (2012). Evolución de las licencias por enfermedad grave del niño(a) menor de un año 2004-2008: certezas e interrogantes. Revista Médica de Chile, 140(1), 30-38.

EL MOSTRADOR (1 de marzo de 2011). Oposición y empresarios critican proyecto de posnatal del gobierno. El Mostrador. Recuperado de: https://www.elmostrador.cl/noticias/pais/2011/03/01/oposicion-y-empresarios-critican-proyecto-de-posnatal-del-gobierno/

EMOL (10 de junio de 2009). Frei se compromete a extender el post natal a seis meses en su eventual gobierno. El Mercurio OnLine. Recuperado de: https://www.emol.com/noticias/nacional/2009/06/10/362226/frei-se-compromete-a-extender-el-post-natal-a-seis-meses-en-su-eventual-gobierno.html

EVANS, P. (1996). Embedded Autonomy: States and Industrial Transformation. American Sociological Association-Contemporary Sociology, 25(2), 176-179. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/2077170.

FILGUEIRA, F. y MARTÍNEZ FRANZONI, J. (2017). The Divergence in Women’s Economic Empowerment: Class and Gender under the Pink Tide1. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 24(4), 370–398. https://doi.org/10.1093/sp/jxx014

HUBER, E. y STEPHENS, J. D. (2012). Democracy and the Left. Social Policy and inequality in Latin America. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.

IRARRÁZAVAL, I. (2008). Consejo Asesor Presidencial para la Reforma de las Políticas de Infancia. Revista CIS, 8(12), 51-53.

JOFRÉ, H. y NAVIA, P. (2017). Densidad de militancia partidista, aprobación presidencial y el desempeño electoral de la derecha en Chile (2010-2014). Estudios Públicos, 145(145), 37-72.

MAINWARING, S., MENEGUELLO, R. y POWER, T. (2000). Conservative Parties, Democracy, and Economic Reform in Contemporary Brazil. En K. Middlebrook (ed.). Conservative Parties, the Right, and Democracy in Latin America. Pp. 164-222. Baltimore, Maryland, Estados Unidos: The Johns Hopkins University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

MARSH, D. y RHODES, R. A. (eds.) (1992). Policy networks in British government. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.

MARZONETTO, G. (2019). La política de los programas de cuidado infantil en América Latina: un análisis comparado de Argentina, Chile y Uruguay (2005-2015). San Martín, Argentina, Universidad Nacional de San Martín.

MORAGA, F. (2011). Lactancia materna y postnatal, un desafío de país. Revista Chilena de Pediatría, 82(4), 273-275. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062011000400001

MORALES, M., NAVIA, P. y POVEDA, A. (2008). ¿Quién vota por Piñera? Percepciones y actitudes sociales. Chile 2008, (48). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.

MORALES QUIROGA, M. (2018). La primera mujer presidenta de Chile : ¿Qué explicó el triunfo de Michelle Bachelet en las elecciones de 2005-2006? Latin American Research Review, 43(abril), 7-32. https://doi.org/10.1353/lar.2008.0013

ORTÍZ ROJAS, M. E. (2009). Cuenta pública Junji. Gestión 2006-2009. Santiago de Chile: Junji.

PIERSON, P. (1993). When effect becomes cause. Policy Feedback and Political Change. World Politics, 45(4), 595-628.

PRIBBLE, J. (2013). Welfare and Party Politics in Latin America (1ª ed.). Nueva York, Estados Unidos: Cambridge University Press.

RADIO POLAR (23 de junio de 2011). Diputada Goic acusa a la ministra vocera de mentirle al País al culpar a la Concertación de retraso en el Posnatal. Radio Polar. Recuperado de http://www.radiopolar.com/noticia_47371.html

SCHARPF, F. (1997). Games real actors play. Actor-centered institutionalism in policy research. Colorado, Estados Unidos: Westview Press.

SCHNEIDER, B. R. (1999). Las relaciones entre el Estado y las Empresas y sus consecuencias para el desarrollo: Una revisión de la literatura reciente. Desarrollo Económico, 39(153), 45-78.

SEPÚLVEDA, A. y BENTARCOR, A. (mayo de 2011). Dossier: Más allá del posnatal. El Post. Recuperado de: http://www.comunidadmujer.cl/2011/03/dossier-mas-alla-del-posnatal/

SIAVELIS, P. (2013). El éxito del presidencialismo en Chile: Gabinetes, asesores y demás. En M. Alessandro (Ed.), La dinámica del Poder Ejecutivo en América: estudios comparados sobre la institución presidencial (pp. 269–298). Buenos Aires: Instituto Nacional de la Administración Pública-INAP.

STAAB, S. (2012). Maternalism, male-breadwinner bias, and market reform: Historical legacies and current reforms in Chilean social policy. Social Politics, 19(3), 299-332. https://doi.org/10.1093/sp/jxs010

SUSESO (2016). Protección a la maternidad en Chile: Evolución del permiso postnatal parental a cinco años de su implementación. 2011-2016, (82).

TSEBELIS, G. (2002). Veto Players: How Political Institutional Work. Princeton, Estados Unidos: Princeton University Press.

VALLEJOS, M. (27 de abril de 2010). ¿Posnatal compartido o flexible? La Nación.cl. Recuperado de: http://oge.cl/postnatal-icompartido-o-flexible/

Article Details

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.