Main Article Content

Published:
Jan 8, 2022

Abstract

The digitization of the world of politics in electoral campaign times mobilizes different types of relationship between candidates and citizens, in the same way that generate and  displayed political discourses of the web surfers. The candidate profiles on social networks, such as Facebook or Twitter, imply a political enunciation that is closely related with discursivity made on mass media and the opponents.


The aim of this work is analysis Mauricio Macri´s discourse – Mayor of Buenos Aires – on Twitter, in the pre-election period of 2011, taking into account the enunciative strategy and the types of interaction proposed with the citizens web surfers. At the same time, we explore about the arguments put into play in political rhetoric, considering that is a social network that imposes briefness.

Ana Slimovich
How to Cite
(2022). The macrista discourse on twitter. An analysis about mayor’s re-election campaign in Buenos Aires city. Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 2(1), 8–27. Retrieved from https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/109

References

ARISTÓTELES (2007): El arte de la retórica (Buenos Aires: Eudeba). (Traducción de E. Granero) 360 p.

BARTHES, Roland (1990): La aventura semiológica (Barcelona: Paidos) 459 p.

BEAS, Diego (2010): La reinvención de la política: Obama, Internet y la nueva esfera (Barcelona: Península) 212 p.

CARLÓN, Mario (2012): “En el ojo de la convergencia. Los discursos de los usuarios de Facebook durante la transmisión televisiva de la votación de la ley de matrimonio igualitario”, CARLÓN, Mario y FAUSTO NETO, Antonio (Comps.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (Buenos Aires: La Crujía) pp. 173-194.

CASTELLS, Manuel (2009): Comunicación y poder (Madrid: Alianza Editorial) 679 p.

CHERESKY, Isidoro (comp.) (2006): La política después de los partidos (Buenos Aires: Prometeo) 437 p.

____________ (2008): Poder presidencial, Opinión pública y exclusión social (Buenos Aires: Manantial) 257 p.

DADER, J. (2003): “Ciberdemocracia y comunicación política virtual: el futuro de la ciudadanía electrónica tras la era de la televisión”, BERROCAL, Salomé (Coord.), Comunicación política en televisión y nuevos medios (Barcelona: Ariel) pp. 309-342.

DIAZ, P. y GRAZIANI, P. (2012): “Comunicación política en 140 caracteres. Las nuevas modalidades discursivas en Twitter durante la campaña electoral de Mauricio Macri y Daniel Filmus (Julio 2011)”, Tesina de Grado de la Carrera de Ciencias de la Comunicación, FSOC-UBA.

HAMON, Philippe (1994): Introducción al análisis de lo descriptivo (Buenos Aires: Edicial) 263 p.

IGARZA, Roberto (2009): Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural (Buenos Aires: La Crujía) 245 p.

JENKINS, Henry (2006): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación (Barcelona: Paidós Comunicación) 301 p.

LIPOVETSKY, Gilles y SERROY, Jean (2010): La cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada (Barcelona: Anagrama) 222 p.

MOUCHON, Jean (2002): “La resistible decadencia del debate público en televisión”, deSignis (Nº 2): pp. 219-231.

MOUFFE, Chantal (2007): En torno a lo político (Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica) 144 p.

NOVARO, Marcos (2000): Representación y liderazgo en las democracias contemporáneas (Buenos Aires: Homo Sapiens) 160 p.

SARLO, Beatriz (2011): La audacia y el cálculo. Kirchner 2003-2010 (Buenos Aires: Sudamericana) 236 p.

SARTORI, Giovanni (1998): Homo videns. La sociedad teledirigida (Buenos Aires: Taurus) 159 p.

SCOLARI, Carlos (2008): Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva (Barcelona: Gedisa) 317 p.

SEGRE, Cesare (1985): Principios de análisis del texto literario (Barcelona: Crítica) 408 p.

SLIMOVICH, Ana (2012): “El Facebook de los gobernantes. El caso de Cristina Fernández de Kirchner y de Mauricio Macri”, CARLÓN, Mario y FAUSTO NETO, Antonio (Comps.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (Buenos Aires: La Crujía) pp. 137-154.

STEIMBERG, Oscar (2012): “Moda e estilo na encenação dos corpos políticos”, FAUSTO NETO, Antonio, MOUCHON, Jean y VERÓN, Eliseo (Orgs.), Transformações da midiatização presidencial: corpos, relatos, negociações e resistências (São Paulo Difusão Editora) pp. 69-79.

________________ (1993): Semiótica de los medios masivos (Buenos Aires: Atuel) 163 p.

VALDETTARO, Sandra (2012): “Fuego-Revolución-Tecnologías. La masa te pasa a buscar” CARLÓN, Mario y FAUSTO NETO, Antonio (Comps.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (Buenos Aires: La Crujía) pp. 155-172.

VERÓN, Eliseo (1987): “La palabra adversativa, Observaciones sobre la enunciación política”, VERÓN, Eliseo; ARFUCH, Leonor; CHIRINO, María Magdalena (et al.), El discurso político. Lenguajes y acontecimientos (Buenos Aires: Hachette).

_______________(2002): “Mediatización de la política: discursos en conflicto, cruces y distinciones. Eliseo Verón entrevistado por María Elena Qués y Cecilia Sagol”, deSignis (Nº 2) (Gedisa: Barcelona) pp. 367-377.

WOLTON, Dominique (2007): Pensar la comunicación (Buenos Aires: Prometeo Libros) 404 p.

Medios electrónicos

FERNÁNDEZ, José Luis (2013): “Entrevista a José L. Fernández”, Digitalismo.com. Disponible en http://www.digitalismo.com/entrevista-a-jose-l-fernandez/, fecha de consulta: 12 de octubre de 2013.

HERNÁNDEZ, Mirón (2010): “Manifestaciones de la estética posmoderna en la aparición y desarrollo del microrrelato”. AnMal Electrónica 29: (Universidad de Malaga, Facultad de Filosofía y Letras) pp. 123-140. Disponible en: http://www.anmal.uma.es/numero29/Microrrelato.pdf, fecha de consulta: 10 de octubre de 2013.

Article Details