Main Article Content

Published:
Jan 8, 2022
Keywords:
Qualitative assessment
Don Bosco Foundation
SENAME
Street life

Abstract

In Chile, different institutions offer programs to assist and provide care to street children and adolescents facing serious rights deprivation. Don Bosco Foundation runs two of these entities, financed by the governmental children care organization, hereafter SENAME. In order to evaluate these programs from the point of view of beneficiaries, this qualitative study followed the guidelines of the grounded theory. It was possible to verify that an outstanding aspect of the intervention process is related to the assessment of el tío, professionals or assistants in charge of the intervention. In this relationship, it was possible to observe the dynamics of the bond having a reparative effect.

Willy Fernández
Sergio Mercado
How to Cite
, & . (2022). Psychosocial elements in the assessment of intervention programs for children experiencing the violation of their right. Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 4(2), ´14–29. Retrieved from https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/79

References

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. España: Gedisa.

Bowlby, J. (1988). Los vínculos afectivos, formación desarrollo y perdida. Madrid: Morata

De Nicoló, J., Ardila, I, Castrellón C. y Mariño, G. (1981). Musarañas. Bogotá, Colombia: Fund. Servicio Juvenil.

De Nicoló, J (2000). El niño de la calle: Qué hacer? Fundación Servicio Juvenil-UNICEF.

Fundación Don Bosco (2009). Fundación Don Bosco: una experiencia de intervención y acompañamiento para niños, niñas y adolescentes en situación de calle. Recuperado de: http://www.sename.cl/wsename/otros/observador4/obs4_89-112.pdf

Glaser, B.; Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Transaction Publishers

Gómez, E., Muñoz, M., y Santelices, M. (2008). Efectividad de las intervenciones en apego con infancia vulnerada y en riesgo social: un desafío prioritario para Chile. Terapia psicológica, 26(2), pp. 241-251. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082008000200010

Guerra, L., Bedregal, P., Margotta, P. y Valenzuela, E. (2011). Niños, niñas y jóvenes en situación de calle: desafíos para la intervención desde la perspectiva de las fuerzas. Centro Políticas Públicas UC. En: Propuestas para chile 2011. Capítulo III: niños, niñas y jóvenes en situación de calle: desafíos para la intervención desde la perspectiva de las fuerzas. “Centro UC Políticas Publicas”. Recuperado de: http://politicaspublicas.uc.cl/publicacion/concurso-de-politicas-publicas-2/propuestas-para-chile-2011/propuestas-para-chile-2011-capitulo-iii-ninos-ninas-y-jovenes-en-situacion-de-calle-desafios-para-la-intervencion-desde-la-perspectiva-de-las-fuerzas/.

Mansilla, M.E. (1989). Los niños de la calle: siembra de hoy, cosecha del mañana. Lima: OC.

Martinic, S. (1997). Diseño y evaluación de proyectos sociales. México: Comexani/cejuv.

Ministerio de Desarrollo Social (2011). En Chile todos contamos. Segundo Catastro Nacional de Personas en Situación de Calle. En Plan Calle – Oficina Nacional de Calle – Ministerio de Desarrollo Social. Recuperado de: http://www.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/plancalle/catastro-calle/.

Muñoz, J. (2005). Análisis cualitativo de datos textuales con ATLAS.ti 5. Universitat Autónoma de Barcelona.

Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills. SAGE Publications, inc.

Pearce y Pezzot-Pearce (2004). Parenting Assessments in Child Welfare Cases. University Of Toronto Press.

Pearce y Pezzot-Pearce (2001). Psychotherapeutic Approaches to Children in Foster Care: Guidance from Attachment Theory. Child Psychiatry and Human Development. 32, Issue 1, pp 19–44.

SENAME (2016). Oferta de protección – Servicio Nacional de Menores. Recuperado de: http://www.sename.cl/web/oferta-de-proteccion/.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía.

UNICEF (2012). El estado mundial de la infancia de 2012: niñas y niños en un mundo urbano. Recuperado de: https://www.unicef.org/spanish/sowc2012/

Zamorano, P. (2010). Un estudio exploratorio acerca de jóvenes que en su infancia habitaron en la calle: ¿qué les ayudó a encontrar alternativas a la vida de calle? Una mirada desde los sujetos. Recuperado de: http://www.sename.gov.cl/wsename/otros/presentaciones/14-12-2010/pmendez_presentacion.pdf

Article Details