Main Article Content

Published:
Jan 4, 2021
Keywords:
citizenship
education
higher education
political life
public policies

Abstract

Modern democratic societies have the need to increase the political education of youth, not only to contribute to the self-growth of individuals, but also to strengthen democratic and civic capital, which functions as an instrument to stimulate social, economic, and political development in a national scale. From this perspective, the desirable characteristics of active citizenship are being informed, assuming the challenge of civic duties and getting involved in the solutions of social problems. The study is quantitative, developed through a questionnaire applied to a representative sample of young university students, with the aim of analyze the dynamic relationships of young people with their political environment. The results show that strength and response capacity of a democratic regime depend on the exercise of full citizenship, and that the latter strengthens democratic functioning.

Oswaldo Leyva Cordero
Abraham Alfredo Hernandez Paz
Gerardo Tamez González
Author Biographies

Oswaldo Leyva Cordero, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor titular e investigador de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la UANL, doctor en Gerencia y Política Educativa, Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Abraham Alfredo Hernandez Paz, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor titular e Investigador de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la UANL, doctor en Gerencia y Política Educativa. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Gerardo Tamez González, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor titular e Investigador de la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales de la UANL, doctor en Gerencia y Política Educativa. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

How to Cite
, , & . (2021). Young people in their political entourage: educational policies as a contribution to citizen ownership. Revista De Estudios Políticos Y Estratégicos, 9(1), 142–167. Retrieved from https://revistas.utem.cl/index.php/EPE/article/view/6

References

ALMASAN, O. y REINHARDT, Z. (2009). The negative impact of legislation pitfalls on meaningful public participation, efficient policy-making and effective governance. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 25, 5-12.

ARIAS-CARDONA, A. M. y ALVARADO, S. V. (2015). Jóvenes y política: de la participación formal a la movilización informal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 581-594.

AYALA, T. (2014). Redes sociales, poder y participación ciudadana. Revista Austral de Ciencias Sociales, 26(4), 23-48.

BARNES, S. H. y KAASE, M. (eds.) (1979). Political action: Mass participation in five western democracies. Beverly Hills, California, Estados Unidos: Sage.

BARRETT, M. (2020). El compromiso cívico y político de la juventud y la ciudadanía mundial. Crónica ONU, Organización de Naciones Unidas. Recuperado de: https://www.un.org/es/chronicle/article/el-compromiso-civico-y-politico-de-la-juventud-y-la-ciudadania-mundial

BLANCO G., R. (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.

BLAT, J. (1981): La educación en América Latina y El Caribe en el último tercio del siglo XX. París, Francia: Unesco.

BOVERO, M. (2003) La idea de una teoría general de la política. En N. Bobbio. Teoría General de la Política. Madrid, España: Trotta.

BRUSSINO, S.; RABBIA, H. H. y SORRIBAS, P. (2009). Perfiles Sociocognitivos de la Participación Política de los Jóvenes. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 43(2), 279-287.

CABALLERO, R. (2016). Educación cívica y formación ciudadana a la luz de la reforma electroal 2014. ¿Qué ciudadanos para qué democracia? Escuela Judicial Electoral. Recuperado de: https://www.te.gob.mx/eje/media/pdf/d09b88997d697df.pdf

CAMPBELL, A., GURIN, G. AND MILLER, W.E. (1954). The Voter Decides. Row, Peterson, and Company, New York.

CASTRO, M. y RODRÍGUEZ, A. (2012). Pensar la educación ciudadana en el México de hoy. Perfiles educativos, 34(spe), 129-141. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982012000500012&lng=es&tlng=es [03 de junio de 2021].

CHIN, W. (1998). Issues and opinion on structural equation modeling. MIS Quarterly, 22(1), VII-XVI.

CHIROLEU, A. (2009). La inclusión en la educación superior como tema de la agenda de gobierno en América Latina. Una reflexión sobre las propuestas del CRES/2008. Universidades, 40, 19-28.

COMISIÓN ESTATAL ELECTORAL DE NUEVO LEÓN (CEE) (2016). Estrategia de Educación Cívica y Participación Ciudadana 2016-2021. México: CEE, Unidad de Participación Ciudadana

CONDE, S. (2015). Formación Ciudadana en México. Ciudad de México: INE. Recuperado de: https://portalanterior.ine.mx/archivos3/portal/historico/recursos/IFE-v2/DECEYEC/EducacionCivica/CuadernosDivulgacion/CuadernosDivulgacion-pdfs/32-CD-formacionciudadanamex2015.pdf

CONGE, P. J (1988). The concept of political participation. Comparative Politics, 20(2), 241-249.

CONSTANTINO, M. (2000). Participación ciudadana. En L. Baca Olamendi et al., Léxico de la política. México: Flacso, Conacyt, Fundación Heinrich Böll, Fondo de Cultura Económica.

CONWAY, M. (1990). Political participation in the United States. New York: Quarterly Press.

DAHL, R. (1992). The Problem of Civic Competence. Journal of Democracy, 3.

DAVIDSON, S., y ELSTUB, S. (2013). Deliberative and participatory democracy in the UK. British Journal of Politics and International Relations, 16(3), 367-385.

DELFINO, G. y ZUBIETA, E. M. (2010). Participación Política: Concepto y Modalidades. Anuario de Investigaciones, XVII, 211-230. Argentina: Universidad de Buenos Aires.

DÍAZ, A. (1996). Los primeros de la clase y los últimos románticos. Una etnografía para la crítica de la visión instrumental de la enseñanza. Madrid, España: Siglo XXI.

ERAZO, E. (2009). De la construcción histórica de la condición juvenil a su transformación contemporánea. Revista Latinomaericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 1303-1239.

ESQUIVEL, E., y CHÁVEZ, C. (2017). La sociedad civil. En H. Sánchez (Ed.) (2017). Antologías para el estudio y la enseñanza de la Ciencia Política. Vol. II. Ciudad de México: UNAM – Instituto de Investigaciones Jurídicas.

FINKEL, S. E. (1985). Reciprocal effects of participation and political efficacy: a panel analysis. American Journal of Political Science, 29(4), 891-913.

FORNELL, C. y LARCKER, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. Sage Publications, Inc.

GIRALDO-ZULUAGA, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educación y Educadores, 18(1), 76-92.

HAYE, A.; CARVACHO, H., GONZÁLEZ, R., MANZI, J. y SEGOVIA, C. (2009). Relación entre orientación política y condición socioeconómica en la cultura política chilena: una aproximación desde la psicología política. Polis (Santiago), 8(23), 351-384. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682009000200016&lng=es&tlng=es [03 de junio de 2021].

HEATER, D. (2007). Ciudadanía. Una breve historia. Madrid, España: Alianza.

INE (2017). Estrategia Nacional de Cultura Cívica 2017-2023. Versión ejecutiva. Recuperado de: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-Varios/2016/ENCCIVICA-Resumen-Ejecutivo.pdf

INE (2018). Consulta Infantil y Juvenil 2018. Reporte de Resultados. Recuperado de: https://www.ine.mx/wp-content/uploads/2019/04/Resultados_Consulta_Infantil_y_Juvenil-2018.pdf

LÓPEZ, N. (2005). Educación Política, Ciudadanía y Democracia. México: Paidós, 1-112.

MARSHALL, T. y BOTTOMORE, T. (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid, España: Alianza.

MATEOS, A. (2004). Ciudadanos y participación política. Recuperado de https://campus.usal.es/~dpublico/areacp/materiales/ciudadanosyparticipacion.pdf [07 de abril de 2021].

MAZA, G. (2000). Sociedad civil y construcción de capital social en América Latina: ¿Hacia dónde va la investigación? Ponencia presentada en la Cuarta Conferencia de la International Society for Third Sector Research, Dublín, Irlanda, 5 al 8 de julio.

MERINO, M. (1996). La Participación Ciudadana en la Democracia. Quito, Ecuador: ILPES, CEPAL.

MILNER, H. (2002). Civic Literacy: How Informed Citizens Make Democracy Work. Estados Unidos: Tufts University, University Press of New England.

MONTENEGRO, M. y PUJOL, J. (2010). Nuevas tecnologías y agenciamiento juvenil: aproximación desde el ciberfeminismo. Revista de Estudios de Juventud, 89, 221-234.

MURRAY, S. y LARRY, S. (2009). Estadística (4ª edición). México, D.F.: Mc Graw-Hill.

NAVARRETE, J. (2008). Sistema político mexicano: desarrollo y reacomodo del poder. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/2110/211015582008/ [vistado el 7 de abril de 2021].

NUNNALLY, J. (1978). Psychometric theory. Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill Inc.

NUNNALLY, J. y BERNSTEIN, I. (1994). Psychometric theory. Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill.

PESCHARD, J. (2012). La cultura política democrática. México: Instituto Federal Electoral.

PUTNAM, R. D.; LEONARDI, R. y NANETTI, R. Y. (1994). Making Democracy Work: Civic traditions in modern Italy. Princeton, Estados Unidos: Princeton University Press.

RESTREPO, L., Y GONZÁLEZ, J. (2007). De Pearson a Spearman. Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias, 20(2), 183-192.

SABUCEDO, J. M. y RODRÍGUEZ, M. (1990) Racionalidad y dimensión social de la acción política. Boletín de Psicología, 27, 55-70.

SÁNCHEZ, L. y GONZÁLEZ, R. (2006). Estilos de vida y participación comunitaria. Recuperado de: http://www.bvs.gob.ve/libros/Estilos_de_vida_y_participciion.pdf

SCHERMAN, A. y ARRIAGADA, A. (2010). ¿Ciudadanía digital, participación tradicional? Jóvenes, participación política y consumo de medios en Chile. Ponencia presentada en el III Congreso Latinoamericano de Opinión Pública, Querétaro, México. School Journal, 97(1), 3-20.

TOCQUEVILLE, A. (2000). La democracia en América. Ciudad de México: FCE.

UHLANER, C. J. (1986). Political participation, rational actors, and rationality: a new approach. Political Psychology, 7(3), 551-573.

VALADEZ, H. (s. f.). Cultura de la legalidad y Estado de Derecho. Recuperado de: http://www.ordenjuridico.gob.mx/Congreso/pdf/27.pdf

VALLÉS, J. M. y MARTÍ PUIG, S. (2006). Ciencia política. Una introducción (5ª edición). Barcelona, España: Ariel.

VAN DETH, J. W. (2001, abril). Studying political participation: towards a theory of everything? Trabajo presentado en la Joint Session of Workshops of the European Consortium for Political Research, Grenoble, Francia.

VERBA, S.; SCHLOZMAN, K. L. y BRADY, H. E. (1995). Voice and equality: civic voluntarism in American politics. Cambridge, Massachusetts, Estados Unidos: Harvard University Press.

Article Details

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.